Månadens #därförfolkpartiet


"Årsrika människor måste kunna välja att leva sina liv som de själva vill."




############################################



måndag 18 februari 2019

Nätverket Liberala Seniorers nyhetsbrev

Hej!
 
Igår, när jag var i Falkenberg på Mötesplats Mölle och firade deras 5-årsjubileum med att föreläsa om ensamhet, nåddes jag av budet om att Jan Björklund lämnar partiledarposten i samband med landsmötet i höst. Nu är medierna fulla av spekulationer om vem som kan bli efterträdare. Jag har intervjuats i TV4 och P1 samt i några tidningar. Jag har sagt att det är viktigt att valberedningen tar fram vilken profil och vilka egenskaper den kommande partiledaren behöver ha och sedan går igenom vilka liberaler som motsvarar de kraven. Det kan vara någon bland dem som synts massmedialt men också någon som är mer okänd. Jag vet av erfarenhet att massmedialt framgångsrika personer inte alltid har de ledaregenskaper som behövs för det uppdrag de utnämnts till. Då kan man göra den personen illa genom att utnämna vederbörande till fel jobb.
 
Jag har uppskattat Jan för de ledaregenskaper han besitter. Han vet från det militära att ska man vinna ett krig måste man ha hela hären med sig, också trossen. Han ser och lyssnar till alla. Hans insatser för en bättre skola har givit resultat och här måste vi bygga vidare på det han gjort. Tack Jan för de tolv år du varit vår partiledare.
 
Själv vill jag att vi ska bredda oss till också prioritera klimat och miljö, vi har ett väldigt bra program enligt Naturskyddsföreningen och andra miljöorganisationer. Det handlar om våra barns och barnbarns framtid. Sedan måste vi tydliggöra att den växande, årsrika generationen är en ovärderlig tillgång för vårt välfärdssamhälle. De som vill och kan får inte på grund av ålderistisk, fördomsfull inställning till årsrika människor, hindras från att arbeta. De som lämnat arbetslivet och gör viktiga insatser i smått och stort i civilsamhället måste uppskattas för det. Och givetvis måste vi bättre tillgodose de behov årsrika människor har under livets sista tid och man inte längre kan klara allt själv. Vårt program Leva livet hela livet är en bra utgångspunkt.
 
Med vänliga hälsningar
 
Barbro Westerholm
Ordförande
Nätverket Liberala Seniorer    

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar